Јутрење

Јутрење је црквено боголужење, које се обично врши на почетку дана, ујутро. Јутрење представља почетак и прве зраке хришћанства. На јутрењу благодаримо Богу што нас је извео из таме ноћи на светлост, што је уништио заблуду ноћи, а просветио нас сазнањем истине и светлошћу добрих дела. Описао га је још Плиније, проконзул у Витинији, у свом писму императору Трајану, између 111. и 114. године. Јутрење је почињало ноћу, јер су Хришћани у старини очекивали да ћe се Други Христов долазак догодити ноћу, а што се и данас види из тропара прва три дана Страсне седмице: „Гле, Женик долази у поноћ…“, који се пева и на полуноћници.

Историјат и састав

Ο јутарњем богослужењу у III веку податке нам дају Тертулијан и Тестамент Господа нашег Исуса Христа, који говори ο архијерејском и презвитерском јутрењу. Апостолске установе ограничавају јутрење само на молитве. Међутим, јутрење је морало имати у свом саставу и псалме, а такође и друге песме које су се певале. Опширан опис јутрења даје нам Симеон Солунски (1429); а такође и типици који су касније настали. Јутрење се служи као самостална аколутија, а такође и као саставни део, и то најважнији, свеноћног бденија по Јерусалимском типику. Јутрење се састоји од читавог низа псалама, песама и молитава у којима се слави долазак у свет Господа Исуса Христа, Његово Васкрсење, а такође и Његови угодници кроз које се Он прославља у овом свету и који су Њега прославили својим хришћанским животом или мученичком смрћу.

Разни видови јутрења

У Цркви има неколико видова јутрења која се служе у току литургичке године:

  • Посведневно, на коме се чита мало славословље.
  • Празнично на коме се пева велико славословље.
  • Празнично на коме се пева полијелеј и велико славословље.
  • Васкрсно-недељно јутрење и пасхално јутрење које се служи на Пасху – Васкрс и целе Светле седмице.

Сва јутрења почињу анђеоском песмом која се чула приликом Спаситељевог рођења: Слава на висини Богу и на земљи мир, међу људима добра воља. (Лк 2,4) Некад се јутрење служи у наставку полуноћнице, некад у саставу свеноћног бденија, а на навечерје празника Христовог рођења, Богојављења и Благовести у саставу великог повечерја. Празнично јутрење има полијелеј, величаније и Јеванђеље које се чита на царским дверима, а на вacкрсном јутрењу једно од једанаест васкрсних Јеванђеља чита се на часној трпези, која символички представља Христов гроб.

Поредак свакидашњег јутрења:

СЛАВА СВЕТОЈ И ЈЕДНОСУШТНОЈ ТРОЈИЦИ …
ШЕСТОПСАЛМИЈЕ – то су шест псалама која се читају из Старог завета.
БОГ ГОСПОД
ТРОПАРИ
СЈЕДАЛНИ (КАТИЗМЕ)
КАНОН – у њему се велича светитеља дана или догађај који црква празнује тог дана.
СВЈЕТИЛАН
ХВАЛИТНИ ПСАЛМИ – у овим псалмима се позивају сва жива бића и цела природа да хвале Господа.
СТИХОВЊЕ СТИХИРЕ – зову се стиховње јер се испред њих певају стихови из псалама. У њима се прославља успомена тог дана.
ЈЕКТЕНИЈА
ОТПУСТ

(Текст преузет са странице Светоуспењског Саборног Храма у Крагујевцу)

Постави коментар